Русская Библiя
Русскій Порталъ- Церковный календарь- Русская Библія- Осанна- Святоотеческое наслѣдіе- Наслѣдіе Святой Руси- Слово пастыря- Литературное наслѣдіе- Новости

Русская Библія
-
Гостевая книга
-
Новости
-
Написать письмо
-
Поискъ

Греческая Библія

Ἡ Παλαιὰ Διαθήκη
-
Ἡ Καινὴ Διαθήκη

Славянская Библія

Ветхій Завѣтъ
-
Новый Завѣтъ

Синодальный переводъ

Исторія перевода
-
Ветхій Завѣтъ
-
Новый Завѣтъ

Переводы съ Масоретскаго

митр. Филарета Дроздова
-
Росс. Библ. Общества
-
прот. Герасима Павскаго
-
архим. Макарія Глухарева
-
С.-Петербургской Д. А.
-
проф. И. П. Максимовича
-
проф. М. С. Гуляева
-
проф. А. А. Олесницкаго
-
Неизвѣстн. перевод.
-
В. Левисона - Д. Хвольсона
-
проф. П. Горскаго-Платонова
-
«Вадима» (В. И. Кельсіева)
-
проф. П. А. Юнгерова
-
Л. І. Мандельштама
-
О. Н. Штейнберга
-
А. Л. Блоштейна

Переводы съ Греческаго LXX

свящ. А. А. Сергіевскаго
-
архіеп. Агаѳангела Соловьева
-
еп. Порфирія Успенскаго
-
проф. П. А. Юнгерова

Переводы Новаго Завѣта

архіеп. Меѳодія Смирнова
-
Росс. Библ. Общества
-
В. А. Жуковскаго
-
К. П. Побѣдоносцева
-
А. С. Хомякова

Апокриѳы

Ветхозавѣтные
-
Новозавѣтные

Библейскія изслѣдованія

Святоотеческія толкованія
-
Изслѣдованія по библеистикѣ
-
Толковая Библія Лопухина
-
Библія и наука

Календарь на Вашемъ сайтѣ

Ссылка для установки

Православный календарь

Новости сайта



Сегодня - пятница, 20 октября 2017 г. Сейчасъ на порталѣ посѣтителей - 17.
Если вы нашли ошибку на странице, выделите ее мышкой и щелкните по этой ссылке, или нажмите Ctrl+Alt+E

СВЯТООТЕЧЕСКІЯ ТОЛКОВАНІЯ

Свт. Іоаннъ Златоустъ († 407 г.)
Обозрѣніе книгъ Ветхаго Завѣта.

Книга Іова.

Книга Іова называется такъ потому, что заключаетъ въ себѣ повѣствованіе о немъ, какъ онъ страдалъ, искушаемый діаволомъ, какъ побѣдилъ его, благочестиво перенесши нанесенные ему удары, и какъ получилъ обратно все вдвойнѣ и сдѣлался знаменитѣе, чѣмъ былъ прежде. Онъ подвергся страданіямъ семидесяти лѣтъ и прожилъ послѣ несчастій сто семьдесятъ лѣтъ, такъ что всѣхъ лѣтъ жизни его было двѣсти сорокъ. Іовъ жилъ прежде Моисея, потому что былъ пятымъ послѣ Авраама потомкомъ Исава. По случаю постигшихъ его бѣдствій, пришли къ нему друзья утѣшать его, но говорили ему рѣчи столь оскорбительныя и безжалостныя, что это было вмѣнено имъ въ грѣхъ. Но Іовъ молился о нихъ Богу, и они были прощены. Всѣхъ бесѣдъ Іова съ друзьями восемь: съ Елифазомъ три, съ Софаромъ двѣ и съ Валдадомъ три; затѣмъ бесѣды съ Еліусомъ, сыномъ Варахіила, Вузитяниномъ. Наконецъ Господь является Іову въ бурѣ и облакѣ, а Іовъ отвѣчаетъ Господу двумя рѣчами. Этимъ и оканчивается книга.

Цѣль всей этой книги состоитъ въ томъ, чтобы научить терпѣнію тѣхъ, которые впадаютъ въ искушенія, хотя ихъ благочестіе всѣмъ извѣстно; чтобы они не соблазнялись, но восклицали: Господь даде, Господь отъятъ: яко Господеви изволися, тако бысть: буди имя Господне благословено отнынѣ и до вѣка; и еще: нагъ изыдохъ изъ чрева матере моея, нагъ и отъиду тамо (Іов. 1, 21); и наконецъ, чтобы они научились, какъ велика польза терпѣнія, за которое они могутъ получить награду подобно Іову. Кромѣ того здѣсь показывается, что Богъ не есть виновникъ зла и не искушаетъ никого, но всѣ искушенія постигаютъ людей отъ злыхъ духовъ по попущенію Божію, къ прославленію и усовершенствованію людей. Говорятъ, что эту книгу составилъ Соломонъ, если только она не есть произведеніе Моисея. Таково содержаніе этой книги, а порядокъ изложенія слѣдующій. Въ началѣ говорится, что Іовъ жилъ въ странѣ Авситидійской; потомъ Писаніе свидѣтельствуетъ о благочестивой его жизни, говоритъ о томъ, что у него было семь сыновей и три дочери [1], и о числѣ стадъ его. Сыновья его, приходя другъ къ другу, устраивали пиршества каждый день съ тремя сестрами своими; а Іовъ призывалъ ихъ и очищалъ сыновей своихъ, принося о нихъ жертву Богу. Первое свидѣтельство Господа объ Іовѣ предъ діаволомъ; первая клевета діавола на Іова предъ Господомъ. Господь даетъ власть діаволу надъ всѣмъ, чтó было у Іова, кромѣ его самого. Прежде всего діаволъ посылаетъ Іову вѣсть о взятіи въ плѣнъ коней и ословъ его, и объ избіеніи слугъ. Второй вѣстникъ сказалъ Іову, что сожжены овцы его и пастухи ихъ. Третій вѣстникъ донесъ Іову о плѣненіи верблюдовъ и избіеніи слугъ. Четвертый вѣстникъ приходитъ къ нему и говоритъ, что обрушился домъ и убиты всѣ дѣти его. При всемъ этомъ, случившемся съ Іовомъ, онъ не согрѣшилъ предъ Господомъ. Второе свидѣтельство Господа предъ діаволомъ въ похвалу Іова, и вторая клевета діавола на Іова предъ Господомъ. Господь предаетъ ему Іова, съ тѣмъ, чтобы оставалась неприкосновенною душа его. Діаволъ, вышедши, поразилъ Іова отъ ногъ до головы. Іовъ, сидя на навозной кучѣ, скоблилъ свой гной. Жена убѣждаетъ Іова сказать слово противъ Господа и умереть; но онъ укоряетъ ее. Три друга Іова, Елифазъ, царь Ѳеманскій, Валдадъ, властитель Савхейскій, и Софаръ, царь Минейскій, услышали о всемъ, случившемся съ нимъ, и пришли къ нему, каждый изъ страны своей, посмотрѣть на него, и, увидѣвъ его, разодрали каждый одежду свою при видѣ такого бѣдствія. При такомъ страданіи Іовъ впервые отверзъ уста свои и проклялъ день и ночь, въ которую родился. Онъ сказалъ: рабъ не бояйся господина (Іов. 3, 19), такъ данъ есть сущымъ въ горести свѣтъ, иже желаютъ смерти и не получаютъ (ст. 20-21). Смерть бо мужу покой (ст. 23). Въ отвѣтъ на это Елифазъ Ѳеманскій говоритъ Іову: помяни, кто чистъ сый погибе, или когда истинніи вси изъ корене погибоша (Іов. 4, 7)? Яко веселіе зміевъ угасе, мраволевъ погибе, за неже не имѣяше брашна, скимни же львовы оставиша другъ другу (ст. 10-11) Нѣтъ ни одного смертнаго, который былъ бы чистъ предъ Богомъ и отъ дѣлъ своихъ безпороченъ мужъ (ст. 17). Безумные, говоритъ, хотя бы и укоренялись, но абіе поядено будетъ ихъ жилище (Іов. 5, 3), потому что яже они собраша, праведницы поядятъ (ст. 5). Человѣкъ, продолжаетъ онъ, раждается на трудъ, птенцы же суповы высоко парятъ (ст. 7). Господь уловляетъ премудрыхъ въ мудрости ихъ, совѣтъ же коварныхъ разоряетъ (ст. 13); а невиннаго Господь избавляетъ отъ нуждъ и въ седьмой разъ не коснется его зло (ст. 19). Ты же разумѣй себѣ, аще что сотворилъ еси (ст. 27).

Первый отвѣтъ Іова Елифазу таковъ: аще бы кто вѣся извѣсилъ гнѣвъ мой, болѣзни же моя взялъ бы на мѣрило вкупѣ, то песка морскаго тягчайшіи были бы (Іов. 6, 2-3). Еще: еда вотще возреветъ дивій оселъ, развѣ брашна прося, или возреветъ гласомъ волъ, въ яслѣхъ имѣяй брашно (ст. 5)? Еда крѣпость каменія крѣпость моя, плоти же моя суть мѣдяны (ст. 12)? Еще: не искушеніе ли житіе человѣку на земли и якоже наемника повседневнаго жизнь его (Іов. 7, 1)? Еще: аще азъ согрѣшихъ, что тебѣ возмогу содѣлати, свѣдый умъ человѣчь? Почто мя еси положилъ прекословна тебѣ (ст. 20)?

Послѣ Елифаза вторымъ говоритъ Іову Валдадъ Савхейскій: доколѣ глаголати будеши? Духъ многоглаголивъ во устѣхъ твоихъ. Еда Господь обидитъ судяй, или вся сотворивый не дастъ правды (Іов. 8, 1-3)? И еще: еда произничетъ рогозъ безъ воды, или растетъ ситникъ безъ напаянія? Еще сущи на корени, и не пожнется ли? Прежде напаянія всякое быліе не изсыхаетъ ли? Тако убо будутъ послѣдняя всѣхъ забывающихъ Господа (ст. 11-13).

Первый отвѣтъ Іова Валдаду таковъ: во истину вѣмъ, яко тако есть: како бо будетъ праведенъ человѣкъ у Господа (Іов. 9 2)? Еще: прострый единъ небо, и ходяй по морю, яко по земли, творяй пліады и еспера (ст. 8-9). Кто суду Его воспротивится? Аще бо буду праведенъ, уста моя нечестія сотворятъ: аще же буду непороченъ, стропотенъ буду (ст. 19-20). И еще: житіе мое есть легчае скоротечца? Или есть кораблемъ слѣдъ пути, или орла летяща, ищуща яди (ст. 25-26)? Помяни, яко бреніе мя создалъ еси, въ землю же паки возвращаеши мя: или не яко же млеко измелзилъ мя еси (Іов. X, 9-10) и пр. И быхъ бы, аки не былъ. Почто убо изъ чрева во гробъ не снидохъ (ст. 19)?

Послѣ Елифаза говоритъ Валдадъ, а послѣ Валдада Софаръ Минейскій, по очереди, такъ какъ каждый изъ нихъ надѣялся сказать Іову что-либо лучшее. Глаголяй много, говоритъ Софаръ, и противоуслышитъ (Іов. 11, 2). И еще: тако ти возсіяетъ лице, якоже вода чиста: совлечешися же скверны и не убоишися: и труда забудеши якоже волны мимошедшія: молитва же твоя, аки денница (ст. 15-17).

Первый отвѣтъ Іова Софару таковъ: вы ли едини есте человѣцы, или съ вами скончается премудрость? И у мене сердце есть, якоже у васъ (Іов. 12, 2-3). Еще: кто не разумѣ во всѣхъ сихъ, яко рука Господня сотвори сія? Въ руцѣ Его душа всѣхъ живущихъ и духъ всякаго человѣка (ст. 9-10). Аще возбранитъ воду, изсушитъ землю: аще же пуститъ,погубитъ ю, превративъ (ст. 15). Еще: кто чистъ будетъ отъ скверны? Никто же, аще и единъ день житія его на земли (Іов. 14, 4-5). И еще: есть древу надежда: аще бо посѣчено будетъ, паки процвѣтетъ, и лѣторасль его не оскудѣетъ (ст. 7). Мужъ же умерый отъиде, падъ же человѣкъ, ктому нѣсть (ст. 10).

Второй рядъ бесѣдъ начинается такъ. Елифазъ говоритъ Іову: еда премудрый дастъ отвѣтъ разуменъ на вѣтръ (Іов. 15, 2)? Обличатъ тя уста твоя, а не азъ (ст. 6). И еще: кто бо сый человѣкъ, яко будетъ непороченъ, или аки будущій праведникъ рожденъ отъ жены (ст. 14)?

Второй отвѣтъ Іова Елифазу таковъ: слышахъ сицевая многа, утѣшителіе золъ вси (Іов. 16, 2). И нынѣ се на небесѣхъ послухъ мой, свидѣтель же ми во вышнихъ (ст. 19). Буди же обличеніе мужу предъ Господемъ (ст. 21). И еще: ночь въ день преложихъ. Аще бо стерплю, адъ ми есть домъ. Смерть назвахъ отца моего быти, матерь же и сестру ми гной (Іов. 17, 12-14).

Послѣ него опять Валдадъ говоритъ Іову: доколѣ не престанеши? Что бо аще ты умреши, не населенна ли будетъ поднебесная (Іов. 18, 2-4)? Іовъ во второй разъ отвѣчаетъ Валдаду: доколѣ притрудну творите душу мою и низлагаете мя словесы? Клевещете на мя, не стыдящеся (Іов. 19, 2-3). Еще: славу мою съ мене совлече, и отъя вѣнецъ отъ главы моея. Посѣче же яко древо надежду мою (ст. 9-10). И еще: братія моя отступиша отъ мене, познаша чуждыхъ паче мене, и друзи мои не милостивы быша (ст. 13). Раба моего звахъ, и не послуша, и просихъ жену мою, и не послуша, призывахъ же сыны подложницъ моихъ, они же мене во вѣкъ отринуша (ст. 16-18). Помилуйте мя, помилуйте мя, о друзи! Почто мя гоните, якоже и Господь? Кто бо далъ бы, да напишутся словеса моя (ст. 21-23)? Отъ Господа ми сія совершишася. Очи мои видѣша, а не инъ. Корень словесе обрящемъ въ немъ. Убойтеся и вы отъ покрытія [2] (ст. 26-29).

Затѣмъ во второй разъ Софаръ говоритъ Іову: не тако мнѣхъ сія тебѣ рещи противу (Іов. 20, 2). Еще: веселіе нечестивыхъ паденіе страшно, обрадованіе же беззаконныхъ пагуба (ст. 5). Егда бо мнится утвержденъ быти, тогда въ конецъ погибнетъ (ст. 7). И еще: кости его наполнишася (грѣховъ) юности его. Аще усладится во устѣхъ его злоба, скрыетъ ю подъ языкомъ своимъ (ст. 11-12). Аки желчь аспидовъ во чревѣ его, тако богатство неправедно собираемо изблюется (ст. 14-15). Вотще и всуе трудися, собирая богатство, отъ него же не вкуситъ: многихъ бо немощныхъ домы сокруши (ст. 18-19). Да устрѣлитъ его лукъ мѣдянъ, и да пройдетъ сквозѣ тѣло его стрѣла: звѣзды же въ жилищахъ его да пріидутъ (ст. 25). Сія часть человѣка нечестиваго отъ Господа (ст. 29).

Второй отвѣтъ Іова Софару таковъ: послушайте, послушайте словесъ моихъ, да не будетъ ми отъ васъ сіе утѣшеніе (Іов. 21, 2). Что бо? Еда человѣческо ми обличеніе (ст. 4)? Почто нечестивіи живутъ, обетшаша же въ богатствѣ и обиліи (ст. 7)? Спасена бысть ихъ имущая во чревѣ (ст. 10). Глаголетъ нечестивый Господеви: отступи отъ мене, путей Твоихъ вѣдѣти не хощу: что достоинъ, яко да поработаю Ему (ст. 14-15)? Не Господь ли есть научаяй разуму и хитрости? Той же труды разсуждаетъ [3] (ст. 22). Тѣмже вѣмъ васъ, яко дерзостію належите ми (ст. 27). И еще: гдѣ есть домъ княжъ (ст. 28)? На день пагубы соблюдается нечестивый (ст. 30), и въ слѣдъ его всякъ человѣкъ отъидетъ (ст. 33).

Послѣ того въ третій разъ Елифазъ говорить: не Господь ли есть научаяй разуму и хитрости? Ибо кое попеченіе Господу, аще ты былъ еси дѣлы непороченъ (Іов. 22, 2-3)? Вдовицы, продолжаетъ говорить Елифазъ Іову, отпустилъ еси тщы и сироты озлобилъ еси (ст. 9). И реклъ еси: что разумѣ крѣпкій (ст. 13)? Глаголющіи: что сотворитъ намъ Господь, или что нанесетъ на ны Вседержитель (ст. 17)? И еще: чиста сотворитъ тя Господь, якоже сребро разжено (ст. 25). Воззри весело на небо: помолшуся же тебѣ къ Нему, услытитъ тя (ст. 26-27), и спасешися чистыма рукама твоима (ст. 30).

Третій отвѣтъ Іова Елифазу таковъ: вѣмъ убо, яко изъ руки моея милостыня моя [4] есть, и рука Его тяжка бысть паче моего воздыханія (Іов. 23, 2). Аще со многою крѣпостію найдетъ на мя тьма (ст. 6, сн. 17). Нечестивіи предѣлъ преидоша (Іов. 24, 2) и нагихъ многихъ успиша безъ ризъ (ст. 7). Да явятся садовія ихъ на земли суха: рукоятіе бо сирыхъ разграбиша (ст. 18-19).

Затѣмъ въ третій разъ Валдадъ говоритъ: иже творитъ всяческая въ вышнихъ, да никтоже бо мнитъ, яко есть умедленіе воинствамъ. Како бо будетъ праведенъ человѣкъ предъ Богомъ (Іов. 25, 2-4)? Кольми паче человѣкъ гной, и сынъ человѣческій червь (ст. 6).

Третій отвѣтъ Іова Валдаду таковъ: кому хощеши помогати или кому послѣдуеши [5]? Не сему ли, Емуже многа крѣпость (Іов. 26, 2)? Нагъ адъ предъ Нимъ (ст. 6). Повѣшаяй землю ни на чемже, связуяй воду на облацѣхъ своихъ (ст. 7-8). Повелѣніемъ же умертвилъ змія отступника (ст. 13).

Такъ какъ Софаръ не сталъ говорить въ третій разъ, и первые двое замолчали, не имѣя больше словъ на устахъ, потому что Іовъ доказалъ свою праведность, то Іовъ вторично начинаетъ говорить о томъ, а они молча слушаютъ, съ пользою для себя. Живъ Господь, говоритъ онъ, иже ми сице суди, и Вседержитель, иже огорчи ми душу: дондеже еще дыханіе мое есть, и Духъ Божій сущій въ ноздрехъ моихъ, не возглаголютъ устнѣ мои беззаконія (Іов. 27, 2-4). Возвѣщу вамъ, что есть въ руцѣ Господни (ст. 11). Се вси вѣсте, яко тщетная ко тщетнымъ прилагаеше. Сія часть человѣка нечестиваго отъ Господа (ст. 12-13): аще мнози будутъ сынове ихъ, на заколеніе будутъ (ст. 14), и вдовицъ ихъ никтоже помилуетъ. Аще соберетъ нечестивый якоже землю сребро (ст. 15-16), есть сребру мѣсто, отонуду же бываетъ, и мѣсто злату, отонуду же очищается. Желѣзо бо изъ земли раждается, мѣдь же равно каменію сѣчется (Іов. 28, 1-2). Всякое честное, продолжаетъ онъ, видѣ око мое (ст. 10). Премудрость же откуду обрѣтеся (ст. 12)? Бездна рече: нѣсть бо мнѣ, и море рече: нѣсть со мною (ст. 14). Притяже премудрость паче внутреннѣйшихъ: не уравнится ей топазій еѳіопскій, со златомъ чистымъ не сравнится (ст. 18-19). Богъ благо позна ея путь: ибо самъ поднебесную всю надзираетъ, вѣдый, яже на земли вся, вѣтровъ вѣсъ и водѣ мѣру (ст. 23-25). И рече человѣку: се благочестіе есть премудрость (ст. 28).

Такъ какъ всѣ трое молчали, то Іовъ опять началъ говорить: кто мя устроитъ по мѣсяцамъ прежднихъ дней, въ нихже мя Богъ храняше? Егда свѣтяшеся свѣтильникъ Его надъ главою моею (Іов. 29, 2-3), (егда) исхождахъ изъ утра во градъ, на стогнахъ же поставляшеся ми престолъ (ст. 7). Спасохъ бо убогаго отъ руки сильнаго (ст. 12). Благословеніе погибающаго на мя да пріидетъ (ст. 13). Око бѣхъ слѣпымъ, нога же хромымъ, отецъ немощнымъ (ст. 15-16). Сотрохъ же членовныя неправедныхъ, отъ среды же зубовъ ихъ грабленіе изъяхъ (ст. 17). Якоже земля жаждущая ожидаетъ дождя, тако сіи моего глаголанія (ст. 23). Вселяхся, якоже царь посредѣ единопоясныхъ [6] (ст. 25). Безумныхъ сынове и безчестны именемъ [7]: нынѣ же гусли есмь имъ, и мене въ притчу имутъ (Іов. 30, 8-9), ни лица моего пощадѣша отъ плюновенія (ст. 10). Вмѣняеши же мя равна бренію, въ земли и пепелѣ часть моя (ст. 19), рукою крѣпкою уязвилъ мя еси (ст. 21). Братъ, продолжаетъ онъ, быхъ сиринамъ, другъ же птичій (ст. 29). Аще въ слѣдъ иде сердце мое жены мужа инаго (Іов. 31, 9), угодна убо буди и жена моя иному (ст. 10). Ярость бо мужа неудержана, еже осквернити имъ жену [8] (ст. 11). Аще презрѣхъ нага погибающа, и не облекохъ его (ст. 19), отъ стриженія же агнцевъ моихъ не согрѣшася плещи ихъ (ст. 20), да отпадетъ убо рамо мое отъ состава моего (ст. 22). Аще бо обрадовахся о паденіи врагъ моихъ, и рече сердце мое: благоже, благоже; да услышитъ убо ухо мое клятву мою (ст. 29-30). Аще не раздравъ писаніе отдахъ, ничтоже вземъ отъ должника, аще на мя когда земля возстена (ст. 37-38), вмѣсто пшеницы да взыдетъ ми крапива (ст. 40).

Далѣе говорится объ Еліусѣ сынѣ Варахіила, Вузитянинѣ, который разгнѣвался на Іова за то, что онъ назвалъ себя праведнымъ предъ Господомъ. Отвѣщавъ же Еліусъ, сынъ Варахіилевъ Вузитянинъ, рече: юнѣйшій есть лѣты, тѣмже молчахъ убоявся возвѣстити вамъ хитрость мою (Іов. 32, 6). Когда трое молчали, Еліусъ, вставъ, съ безстыдствомъ говоритъ противъ Іова: паки возглаголю: исполненъ бо есмь словесъ (ст. 18); и затѣмъ продолжаетъ: Духъ Божій сотворивый мя, дыханіе же Вседержителево поучающее мя. Аще можеши, даждь ми отвѣтъ (Іов. 33, 4-5). Да воззратитъ человѣка отъ неправды (ст. 17), пощадѣ же душу его отъ смерти, еже не пасти ему на брани; (паки) же обличи его болѣзнію на ложи (ст. 18-19). Обновитъ тѣло его, яко повапленіе на стѣнѣ, кости же его исполнитъ мозга (ст. 24). Тогда зазритъ человѣкъ самъ себѣ глаголя: яковая содѣвахъ, и не по достоинству истяза мя, о нихже согрѣшихъ (ст. 27). Еще сказалъ Еліусъ Іову: внимай, Іовъ, и послушай мене, премолчи, и азъ возглаголю; и аще тебѣ суть словеса, отвѣщай ми: хощу бо оправдатися тебѣ (ст. 31-32). Еще въ третій разъ Еліусъ говоритъ: послушайте мене, премудріи, свѣдущіи внушите доброе: яко ухо словеса искушаетъ (Іов. 34, 2-3); и продолжаетъ: кто мужъ, якоже Іовъ, піяй поруганіе, якоже воду, не согрѣшая, ниже нечествовавъ (ст. 7-8)? Не буди ми предъ Вседержителемъ возмутити правду: но воздаетъ человѣкови, якоже творитъ кійждо ихъ (ст. 10-11). Нечестивъ есть глаголяй цареви: законъ преступаеши, и: иже не постыдѣся лица противу мене (ст. 18-19). Господь бо всѣхъ видитъ, постизаяй неизслѣдная, славная же и изрядная, имже нѣсть числа (ст. 24). Мужъ премудръ услыша глаголъ мой, Іовъ же не въ разумѣ глаголаше (ст. 34-35). Еще въ четвертый разъ Еліусъ говоритъ Іову: что сіе мнилъ еси на судѣ? Ты кто еси, яко реклъ еси: правъ есмь предъ Господемъ (Іов. 35, 2)? И еще въ пятый разъ Еліусъ начинаетъ говорить, и ни Іовъ, ни трое друзей его не слушаютъ его, какъ безбожника, — изъ чего открывается, что эти трое образумились. Онъ говоритъ Іову: пожди ми мало еще, да тя научу: еще бо у мене есть слово (Іов. 36, 2); и продолжаетъ: внуши сія, Іове: стани учайся силѣ Господни (Іов. 37, 14). Еда книга или книгочія ми предстоитъ (ст. 20)? Или отъ сѣвера облацы свѣтозарни (ст. 22)?

Явившійся затѣмъ Господь оправдываетъ Іова, и, научая тайнѣ Христовой, говоритъ къ Іову: кто сей скрываяй отъ Мене совѣтъ, содержай же глаголы въ сердцѣ (Іов. 38, 2)? Рѣчь Господа такова: заградихъ море враты (ст. 8), рѣхъ же ему: до сего дойдеши, и не прейдеши, но въ тебѣ сокрушатся волны твоя (ст. 11). Или ты, спрашиваетъ Господь, бреніе вземъ, создалъ еси животно (ст. 14)? Отверзаются ли тебѣ страхомъ врата смертная, вратницы же адовы видѣвше тя убояшася ли (ст. 17)? Пришелъ ли еси въ сокровища снѣжная, и сокровища градная видѣлъ ли еси (ст. 22)? Откуду исходитъ слана (ст. 24)? Кто уготова дождю велію проліяніе (ст. 25)? И еще: кто есть дождю отецъ (ст. 28)? Изъ чіего чрева исходитъ ледъ? Слану же на небеси и капли росы кто роди (ст. 29)? Призовеши ли облакъ гласомъ, и трепетомъ воды великія послушаетъ ли тя? Послеши ли молніи и пойдутъ (ст. 34-35)? Кто далъ есть женамъ тканія мудрость (ст. 36)? Кто врану уготова пищу? Птичища бо его ко Господу воззваша, облетая брашна ищуще (ст. 41). Крило летяще подвигнетъ [9], аще зачнетъ асида и нееса, оставитъ на земли яица своя (Іов. 39, 13-14): яко сокры Богъ ей премудрость (ст. 17); посмѣется коню (ст. 18). И твоею ли хитростію стоитъ ястребъ (ст. 26); неясыть же на гнѣздѣ своемъ сѣдя вселяется (ст. 27).

И еще сказалъ Господь Іову: не судъ ли со довлѣющимъ судити [10], обличаяй же Бога отвѣщати имать Ему (ст. 32)? Іовъ отвѣчалъ Господу: почто еще азъ прюся, наказуемъ и обличаемъ отъ Господа, слышай таковая (ст. 34)? Господь, явившись во второй разъ Іову, сказалъ ему изъ облака: препояши, яко мужъ, чресла твоя: вопрошу же тя, ты же ми отвѣщай (Іов. 40, 2). Исповѣмъ, говоритъ Господь, яко можетъ десница твоя спасти. Но убо се звѣріе у тебе траву аки волове ядятъ (ст. 9-10). Сила же его на пупѣ чрева: постави ошибъ, яко кипарисъ (ст. 11-12); ребра его ребра мѣдяна, хребетъ же его желѣзо сліяно (ст. 13); подъ всякимъ древомъ спитъ (ст. 16). Поведсеши ли льва на крючцѣ [11], или обложиши узду о ноздрѣхъ его (ст. 20)? Вся же плавающіи собравшеся не подъимутъ кожи единыя ошиба его (ст. 26). Вмѣняетъ бо желѣзо, аки плевы, мѣдь же, аки дерево гнило: не уязвитъ его лукъ мѣдянъ (Іов. 41, 18-19). Такъ говорилъ Господь, а Іовъ заключилъ рѣчь слѣдующими словами: вѣмъ, яко вся можеши, невозможно же Тебѣ ничтоже. Кто есть таяй отъ Тебе совѣтъ (Іов. 42, 2-3)? Мню себе землю и пепелъ (ст. 6). Господь укоряетъ Елифаза Ѳеманскаго, зане согрѣши той и оба друзи его, яко не глаголаша предъ Господемъ истинно, ниже якоже рабъ его Іовъ (Іов. 42, 7). Затѣмъ была принесена жертва за трехъ друзей Іовомъ, священникомъ Божіимъ. Далѣе говорится, какъ Господь обогатилъ Іова, и какъ, по молитвѣ его за друзей своихъ, Господь простилъ имъ грѣхъ. Когда всѣ родственники Іова услышали объ этомъ, то пришли къ нему, ѣли и пили у него, удивлялись ему и дали ему каждый по одной агницѣ и по четыре золотыхъ драхмы. Объ немъ написано, что онъ воскреснетъ съ тѣми, которыхъ воскреситъ Господь. Въ этомъ и заключается все содержаніе книги Іова.

Примѣчанія:
[1] Въ текстѣ: ϑυγατέρες ς', «шесть дочерей»; но далѣе: σὺν ταῖς τρισὶν ἀδελϕαῖς αὐτῶν «съ тремя сестрами своими».
[2] Слав. Библія: отъ меча.
[3] Слав. Библія: Той же мудрыхъ разсуждаетъ.
[4] Слав. Библія: обличеніе мое.
[5] Слав. Библія: кому прилѣжиши или кому хощеши помогати.
[6] Слав. Библія: посредѣ храбрыхъ.
[7] Слав. Библія: безумныхъ сынове и безчестныхъ, имя и слава угашена на земли.
[8] Слав. Библія: ярость бо гнѣва не удержана, еже оскверниши мужа инаго жену.
[9] Πτέρυξ πετομένη ἐλάσει; Слав. Библія: крило веселящихся нееласса.
[10] Слав. Библія: еда судъ со Всесильнымъ уклоняется.
[11] Слав. Библія: извлечеши ли змія удицею.

Источникъ: Творенiя святаго отца нашего Iоанна Златоуста, архiепископа Константинопольскаго, въ русскомъ переводѣ. Томъ шестой: Въ двухъ книгахъ. Кн. II. — СПб: Изданiе С.-Петербургской Духовной Академiи, 1900. — С. 663-671.

/ Къ оглавленію раздѣла /


Наверхъ / Къ титульной страницѣ

0